Full explanation and lyrics of ಗುರುವಿನ ಗುಲಾಮನಾಗುವ ತನಕ – Guruvina gulaamanaaguva tanaka by Purnadara Dasa in English and Kannada.
ರಚನೆ: ಶ್ರೀ ಪುರಂದರದಾಸರು
ಗುರುವಿನ ಗುಲಾಮನಾಗುವ ತನಕ
ದೊರೆಯದಣ್ಣ ಮುಕುತಿ
ಪರಿ ಪರಿ ಶಾಸ್ತ್ರವನೋದಿದರೇನು
ವ್ಯರ್ಥವಾಯ್ತು ಭಕುತಿ
ಆರು ಶಾಸ್ತ್ರವ ಓದಿದರಿಲ್ಲ
ಮೂರು ಪುರಾಣವ ಮುಗಿಸಿದರಿಲ್ಲ
ಸಾರ ನ್ಯಾಯ ಕಥೆಗಳ ಕೇಳಿದರಿಲ್ಲ
ಧೀರನಾಗಿ ತಾ ಪೇಳಿದರಿಲ್ಲ
ಕೊರಳೊಳು ಮಾಲೆ ಧರಿಸಿದರಿಲ್ಲ,
ಬೆರಳೊಳು ಜಪಮಣಿ ಎಣಿಸಿದರಿಲ್ಲ
ಮರುಳನಾಗಿ ಶರೀರಕೆ ಬೂದಿ
ಒರೆಸಿಕೊಂಡು ತಾ ತಿರುಗಿದರಿಲ್ಲ
ನಾರಿಯ ಭೋಗ ಅಳಿಸಿದರಿಲ್ಲ
ಶಾರೀರಿಕ ಸುಖವ ಬಿಡಿಸಿದರಿಲ್ಲ
ನಾರದವರದ ಪುರಂದರ ವಿಠ್ಠಲನ
ಸೇರಿಕೊಂಡು ತಾ ಪಡೆಯುವ ತನಕ
Pallavi:
Guruvina gulāmanāguva tanaka
Dorayadanna mukuti
Pari pari shāstravanōdidarēnu
Vyarthavāytu bhakuti
Charanas:
Āru shāstrava ōdidarilla
Mūru purāṇava mugisidarilla
Sāra nyāya kathegaḷa kēlidarilla
Dhīranāgi tā pēḷidarilla
Koraḷoḷu māle dharisidarilla
Beraḷoḷu japamaṇi eṇisidarilla
Maruḷanāgi sharīrakke būdi
Oresikoṇḍu tā tirugidarilla
Nāriya bhōga aḷisidarilla
Shārīrika sukhava biḍisidarilla
Nārādavarada Purandara Vittalana
Sērikoṇḍu tā paḍeyuva tanaka
Translation of the Keerthane “ಗುರುವಿನ ಗುಲಾಮನಾಗುವ ತನಕ”
Pallavi:
Until one becomes a servant of the Guru,
Liberation, dear one, remains unattainable.
What is the use of studying various scriptures?
Devotion is wasted without surrender.
Charanas:
- The six shastras (scriptures) have not been read,
Nor have the three puranas been completed.
The essence of justice and dharmic tales remain unheard,
And no bold truths have been spoken by oneself. - A mala (rosary) is not worn around the neck,
Nor are the beads of japa (chanting) counted with fingers.
One roams, smearing the body with sacred ash,
But this too is done without awareness, like a delusion. - The pleasures of women are not renounced,
Nor is attachment to physical comforts relinquished.
Until one surrenders to Purandara Vittala,
The path to liberation remains unachievable.
Summary:
In this Purandara Dasa composition, the poet emphasizes the necessity of surrendering to a Guru and dedicating oneself to spiritual discipline to achieve liberation (mukti). Mere external rituals, scriptural studies, or intellectual pursuits are insufficient without true devotion and renunciation. The song criticizes superficial religiosity and calls for genuine surrender to God, represented here as Purandara Vittala, through the guidance of a Guru.